| Campus |

7 februari 2019 - Alicante, Spanje

8F270BC1-C696-4C42-ADF8-2DFE72A50D1B

Van zondag 3 Februari t/m donderdag 7 Februari heb ik een campusweek gehad.

Zondag 3 Februari:

Het begin van de campusweek. Deze dag begon al vroeg in de ochtend met het inpakken van mijn spullen. Toen iedereen van mijn appartement zover was konden we gaan. Vrijdag 1 Februari hadden we een mailtje ontvangen met informatie waar we moesten opstappen voor de bus en welke bus we nou precies moesten hebben. Uitdaging 1 begon dus al. Gelukkig was het ons allemaal gelukt en waren we gearriveerd bij de universiteit van Alicante. Daar zouden wij namelijk onze campusweek hebben. Hier kwamen ook andere studenten van andere steden/dorpen naartoe. Wij hadden geluk omdat de locatie lekker in onze eigen stad was waar we wonen. Ideaal en dichtbij voor ons dus. Vervolgens kreeg je in 2-tallen een kamer toegewezen. Mijn kamergenoot was Danique. Danique is een huisgenoot van mij dus die kende ik gelukkig al. Nadat iedereen de kamer had gekregen en iedereen zijn of haar spullen had uitgepakt gingen we met z'n allen een activiteit doen.

Met ongeveer 46 studenten gingen we naar de stad van Alicante. We gingen met z'n alle de Castillo de Santa Bárbara beklimmen. Onderweg leer je andere mensen kennen wat erg leuk is. Eenmaal aangekomen aan de top van Castillo de Santa Bárbara hadden we een super mooi uitzicht over de stad Alicante. Na deze activiteit gingen we met z'n allen eten in een typisch Spaanse restaurant. Hier hebben we tapas gegeten wat erg lekker en gezellig was.

Maandag 4 Februari:

Eenmaal wakker geworden naast mijn kamergenoot Danique gingen we ons klaarmaken voor deze dag. Met een aantal andere studenten hadden we om 08:45 uur afgesproken op de gang. Vanuit hier liepen we met zijn allen naar het restaurant van de Universiteit om vervolgens met z'n allen te gaan ontbijten. In het restaurant zelf waren er ook gewoon andere Spaanse studenten en leraren/professoren. Dit was in het begin wel eventjes wennen. Na het eten ging iedereen weer terug naar zijn of haar kamer, om vervolgens de spullen te pakken die je nodig had voor de lessen. De hele groep was in 2e verdeeld. Dit zodat de ene helft Spaanse les had en de andere helft handelingen. De gehele campus zat ik in groep 2 samen met mijn huisgenoot Janne. Janne en ik kende elkaar gelukkig al een paar dagen wat het ook fijner maakte. De enigste twee Brabanders dus ja dat klikt samen wel.

Om 10:00 uur begonnen de lessen. 4 uur per dag Spaanse les en 4 uur per dag handelingen. Deze dag had ik van 10:00 uur tot 14:00 uur handelingen. De les begon met een voorstelrondje. Vervolgens gingen we een paar Spaanse woorden doornemen die betrekking hadden tot de zorg. In de tussentijd werd ons ook verteld dat we vandaag bij elkaar bloed zouden gaan prikken. Het protocol van het bloedprikken werd doorgenomen, en ook een aantal dingetjes waar je op moet letten tijdens het uitvoeren van deze handeling. Dit werd ons allemaal verteld in het Engels en/of Spaans. Heel erg wennen en goed opletten dus. Onze leraren gaven een demonstratie aan ons en dan was het de beurt aan ons om het uit te voeren. Spannend....! Het bloedprikken hebben Janne en ik bij elkaar uitgevoerd. Ik eerste bij Janne en vervolgens Janne bij mij. Beide waren we wel een beetje zenuwachtig, omdat het voor beide de eerste keer was bij iemand in het echt i.p.v. op een pop.

Toen deze les om 14:00 uur was afgelopen hadden we pauze tot 16:00 uur. Ook hier gingen we eten in het restaurant van de universiteit. In Spanje eten ze 's middags allemaal warm en erg uitgebreid. Het is te vergelijken met het avondeten van ons in Nederland. Om 16:00 uur begonnen de lessen weer. Tot 20:00 uur had ik nu Spaanse les. Deze eerste Spaanse les was erg pittig. Dit omdat onze lerares nauwelijks Engels sprak en het dus erg moeilijk te volgen/te verstaan was. Nadat deze les was afgelopen zijn we met een aantal studenten nog iets gaan eten en drinken in de stad.

Dinsdag 5 Februari:

Deze dag had ik van 10:00 uur tot 14:00 uur Spaanse les. Deze Spaanse les ging gelukkig al beter, ik begon al vrij snel dingen sneller te snappen en onder de knie te krijgen. Veel fijner om de les te volgen dus. In deze les hebben we veel geleerd over de benamingen in het Spaans van het menselijk lichaam. Ook hebben we tijdens deze les een aantal korte spelletjes gedaan om de stof te herhalen en om het leuker te maken. Nadat deze les was afgelopen gingen we uiteraard weer eten in het restaurant. Na het eten hadden we nog wat tijd over voordat de volgende les weer zou gaan beginnen. Deze tijd heb ik benut om aantekeningen te maken in mijn boekje. Om 16:00 uur begon de les handelingen weer.

Ook in deze les hebben we weer theorie en stof doorgenomen. Maar het leukste en vooral het spannendste van deze hele les was om een neusmaagsonde bij elkaar in te brengen. Samen met Janne hebben wij dit weer bij elkaar gedaan. Wat was dit een super mooie ervaring om mee te mogen maken hoe het voelt. Het was letterlijk verstand op 0 en gewoon doen. Een ding kan ik je wel vertellen, het is alles behalve prettig! Het is een super raar en onprettig gevoel. Een keer en nooit meer. Achteraf was ik super trots op mezelf en op alle andere studenten die het gewoon hebben gedaan. Bij de een lukte het wel en bij de andere helaas niet. Bij mij is het wel gelukt om het helemaal in te brengen en om de handeling af te ronden.

Woensdag 6 Februari:

Ook deze dag begon ik weer met Spaanse les va 10:00 uur tot 14:00 uur. In deze les hebben we vooral veel opdrachten gemaakt met de stof die we in de voorafgaande lessen hadden geleerd. Na de pauze begon om 16:00 uur de les handelingen weer. Persoonlijk vond ik de handelingen altijd het leukste van de dag. Dit omdat je dan niet de hele tijd hoeft te luisteren en stil hoeft te zitten, maar gewoon lekker dingen mag gaan doen. In deze les ging ik subcutaan en intramusculair injecteren bij Janne in haar bovenarm en bil. Dit had ik voorafgaand al vaker gedaan. Vervolgens heb ik ook infuus geprikt op Janne haar hand. Dit vond ik erg leuk, maar ook wel erg spannend om te doen. Janne mocht het helaas alleen niet bij mij doen omdat zij geen verpleegkundige opleiding doet. Daarom was ik proefkonijn bij iemand anders wat ik ook niet erg vond.

Overigens hebben we natuurlijk wel voordat we alle handelingen gingen uitvoeren, de theorie etc nog eens doorgenomen en een demonstratie gehad. Nadat we alle handelingen door de gehele campus hadden gehad en hadden uitgevoerd, werd dit afgetekend in ons skillsboekje voor school. Na afloop kregen we ook nog een certificaat van de universiteit van Alicante. Hiermee werd onze campusweek afgesloten. Kortom, een erg leuke en leerzame tijd!

Verder heb ik het hier super erg naar mijn zin. Ik ben hier nu precies een weekje en het is hier al super lekker weer.

Leuk dat je mijn verhaal hebt gelezen & tot snel! Adios.

Liefs 💋 Muriël

1. Ingrid:
    7 februari 2019
    Leuk om je campus verhaal te lezen, zo zijn we toch een beetje geïnformeerd wat zo'n campusweek daar inhoud! En zo te lezen ben je weer een ervaring rijker. Ben trots op je 😘
  2. Susette:
    Super leuk om te lezen
    Zo kunnen we een beetje mee lezen en kijken wat je allemaal doet.
    Fijn dat je het naar je zin hebt meis😘
    Heel veel succes en heel veel plezier nog😘😘
  3. Astrid van Gastel:
    7 februari 2019
    Superleuk en interessant om je verhaal te lezen. Wát een ervaring zal het voor je zijn. Ook de foto''s zijn mooi om te zien. Fijn dat je leuke mensen om je heen hebt. Blijf ons op de hoogte houden met je spannende ervaringen!
  4. Marion:
    7 februari 2019
    Leuk om te lezen hoe het daar gaat. Wel spannend lijkt mij. Nog heel veel plezier. Groetjes van Marion
  5. Harm Emonds:
    7 februari 2019
    Leuk om te lezen Muriël. Geniet van je leerzame tijd. En natuurlijk van het heerlijke klimaat van Spanje. Hou ons op de hoogte!! Liefs je peetoom Harm 💋
  6. Astrid van Gastel:
    7 februari 2019
    Mooi om te lezen dat je al veel hebt geleerd. Stoer hoor om bij elkaar sonde in te brengen. Spaanse lessen, mooi weer en tapas eten. Genieten dus😄 Groetjes Astrid
  7. Stien en Harrie:
    7 februari 2019
    ik heb alles gezien en gelezen .
    Dit is wel een hele ervaring dame .
    veel succes de komende tijd .
    groetjes Opa en Oma xxx.
  8. Anne-Marie:
    7 februari 2019
    Wow Muriël. Wat heb je al veel leuke dingen gedaan. En dat in nog maar 1 week tijd. Dat belooft nog wat voor al die weken die nog komen gaan 😉. Complimenten voor je verhalen ... je schrijft heel boeiend. Ga zo vooral door ... ik vind het heel leuk om te lezen. En ook voor jezelf is het straks natuurlijk een prachtige herinnering.
    Een beetje jaloerse groet uit Volkel 🤗
    Liefs van Anne-Marie.
  9. Marjolijn van Heertum:
    8 februari 2019
    Dag Muriël, ook hier vanuit Mariahout genieten wij mee van je verhalen,foto’s en video’s. Nog veel succes daar in het zonnige Spanje 😎
    Groetjes Marjolijn .
  10. Mijntje:
    14 februari 2019
    Hey Muriël,
    Wat een gave ervaring, 1 om nooit meer te vergeten. De leuke en spannende dingen die je mee maakt, echt super gaaf. En een heerlijk land met de zon en lekker eten😊
    Heel veel plezier nog daar en maak er een mooie tijd van, maar dat zit wel goed volgens mij.
    Groetjes Mijntje