| Stage week 5 & 6 |

5 april 2019 - Alicante, Spanje

Eventjes terug van weggeweest...

Beide stageweken zijn weer erg goed verlopen. Echt veel te vertellen heb ik over deze stageweken eigenlijk niet echt. Wel zijn er meerdere zorgvragers overleden bij mij op stage. Hoe ze een van deze overledene personen hebben verplaatst is onmenselijk en dat kunnen wij ons in Nederland echt nog niet bijna voorstellen. De kamer van deze zorgvraagster was op de 3de etage en ze moest naar de begane grond verplaatst worden. En wat ik je nu ga vertellen is helaas echt waar... Ze hebben haar overleden in een transportrolstoel gezet. Vervolgens hebben ze haar daarmee naar beneden gereden door de andere zorgvragers/personeel heen. Ten slotte is deze mevrouw aan de pg-kant in iemand anders zijn bed gelegd. Omdat ik deze dag met de verpleegkundige mee liep en we een nieuwe arts hebben die goed Engels spreekt, mocht ik toen deze mevrouw uiteindelijk op bed lag mee met de arts. Dit omdat de verpleegkundige veel papierwerk en andere zaken moest regelen. De arts heeft mij toen van alles uitgelegd. Onder andere de waarschijnlijke doodsoorzaak van de overleden mevrouw en haar medische voorgeschiedenis. Daarnaast heeft de arts me geholpen om de dossiers van bepaalde zorgvragers te begrijpen.

In mijn vorige blog heb ik jullie kort uitgelegd hoe we de medicatie uitzetten. Van die 'bak' heb ik een foto gemaakt en toegevoegd aan het album huis + stage. Zo heb je een beter beeld van hoe het er nou precies uitziet. Daarnaast doe ik voortaan de medicatie geheel zelfstandig. Soms met en soms zelfs zonder toezicht. Ook de verzorging van de PEG-sonde, de wondzorg, het bloedsuikerprikken, insuline spuiten en het zwachtelen doe ik allemaal geheel zelfstandig. Dit gaat erg goed en hier krijg ik gelukkig positieve feedback over. Daarnaast begint mijn Spaanse taal zich steeds beter te ontwikkelen. Hierdoor wordt de communicatie met de zorgvragers maar ook met de collega's een heel stuk makkelijker. Wij als studenten leren onze collega's ook wat bij over hoe wij bepaalde dingen anders doen in Nederland. Hier moet je overigens natuurlijk wel mee uitkijken.

Voor een opdracht voor school ga ik volgende week een gleizeil meenemen naar stage die we uit Nederland hebben meegenomen. Dit hulpmiddel kennen ze daar niet en is voor hun dus helemaal nieuw. Erg spannend en benieuwd zijn we dus wel wat ze daar van gaan vinden en hoe ze het gaan oppakken. Ik ga hierover een instructie geven aan hun. Kortom, dat wordt veel uitbeelden en veel Spaanse woorden proberen te gebruiken. De volgende uitdaging staat dus alweer op mij te wachten. Verder heb ik mijn tussenevaluatie gehad en zijn er in de tussentijd twee opdrachten afgetekend en positief beoordeeld. Over een week laat ik mijn laatste opdracht aftekenen en dan heb ik ook mijn eindevaluatie.

Afgelopen week heb ik een week vakantie gehad. Week 7 van stage dus. Vandaar dat het schrijven van deze blog elke keer uitgesteld werd. Oepss… Gelukkig heb ik wel een heerlijke week vakantie gehad en ik heb in deze week erg veel leuke dingen gedaan. In mijn volgende blog ga ik jullie iets vertellen over de jeepsafari die ik heb gehad op 30 Maart. Verder zijn mijn diensten weer begonnen deze week en zal er ook snel een blog verschijnen van stage week 8. Het einde begint langzaam aan in zicht te komen...

Verder heb ik weer een paar nieuwe foto’s toegevoegd aan mijn albums. Leuk dat je mijn verhaal hebt gelezen en tot snel! Adios.

Liefs 💋 Muriël

1. Yvonne Kapteijns:
    6 april 2019
    Leuk weer om te lezen. Succes nog!
  2. Marion:
    6 april 2019
    Ziet er daar wel erg mooi uit. Maar respect voor cliënten mis ik daar soms wel een beetje als jouw verhaal lees. Misschien dat jij hierin een stukje kunt verbeteren. Nog heel veel succes en ik hoop dat ze het glijdeken als goed idee oppakken is voor iedereen een aanwinst.
  3. Astrid van Gastel:
    8 april 2019
    De tijd die vliegt....de laatste weken van je stage zijn aangebroken. Als ik je verhaal lees dan vraag ik mezelf soms af: “Is dit Europa?”. Het blijft erg leuk om je verhalen te lezen. In Nederland doen we de zorg toch best goed....beseffen we vaak niet en we willen alles steeds verbeteren. We zijn niet snel tevreden. Ik vind het knap dat je de uitdaging aan gaat om in Spanje ervaringen vanuit Nederland over te brengen en ook knap dat de Spaanse taal steeds beter gaat. Heel veel succes nog😄
  4. Stien en Harrie:
    11 april 2019
    Stien
    ik ben een weekje in Alicante geweest .
    Heb gemerkt dat jullie het daar wel redden .
    Jullie hebben daar veel gezien in de verpleging .
    Nog enkele weken Dame .
    Groetjes aan allen .
  5. Anne-Marie:
    14 april 2019
    De laatste loodjes … en ook dat komt goed. Alle vertrouwen in jou...
    Fijn dat je in de afgelopen weken veel bezoek van het thuisfront hebt gehad en dat je een paar leuke dagen hebt gehad met Rens, opa en oma, en natuurlijk je pap en mam. Hoewel ik niets heb gelezen over heimwee, kan ik me voorstellen dat het wel hééél fijn is om hen weer even te zien en om in je moers taal te kunnen praten. Mooi dat zij ook met eigen ogen jouw werk hebben kunnen bewonderen.
    Ben ook benieuwd naar de ervaringen met het glijzeil, maar dat lees ik dan wel weer in je volgende blog.
    Tot gauw in Nederland weer.
    Groetjes, Anne-Marie
  6. Ingrid:
    15 april 2019
    6 uur we liggen nu nog in onze hotelkamer, later deze ochtend vliegen we terug naar Nederland. Gisterenavond weer afscheid van je genomen voor de komende 9 daagjes. Echt een gezellig top weekendje hier gehad. Veel gezien en veel bijgekletst, en tjee wat spreek jij goed Spaans zeg. 🤣 Nou nog succes de laatste 3 daagjes van je stage en tot 24 april.
    Groetjes en een dikke 💋
    Papa en mama ❤️